Hoe gedigitaliseerd is Duitsland eigenlijk?
Als je dagelijks je smartphone gebruikt om contactloos te betalen, tikkies te versturen of QR-codes te scannen om online te betalen, lijkt het bijna alsof dit voor iedereen normaal is.
Maar in Duitsland is dit een ver-van-mijn-bed-show. Ja echt.
Laatst nog een lang gesprek gevoerd met een aantal Duitse collega’s die echt vooraan de digitalisering in Duitsland lopen en hoe dat in Duitsland echt tegenvalt tegenover andere landen.
Duitsers vinden het vaak maar eng. Wat gebeurt er met hun privacy? Zijn hun gegevens wel veilig? Met je smartphone betalen, wat als die gejat wordt?
Dus betrouwbaarheid, lokale betaalmethodes, heel veel uitleggen zijn cruciale punten als je een succesvolle webshop in Duitsland wilt hebben. Dus hoe gedigitaliseerd is Duitsland en wat kun je hiervan leren voor je Duitse webshop?
1 Smartphones en digitale betalingen: voor velen nog toekomstmuziek
Waar contactloos betalen en QR-codes in andere landen de norm zijn, blijft Duitsland opvallend traditioneel. Contant geld domineert nog steeds, en digitale innovaties zoals mobiel betalen hebben moeite om door te breken.
2. Scepsis tegenover digitalisering: waar komt het wantrouwen vandaan?
Veel Duitsers hebben zorgen over datamisbruik en veiligheid. Vragen zoals “Zijn mijn gegevens wel veilig?” of “Wat als mijn smartphone wordt gestolen?” zorgen voor terughoudendheid, zowel in het dagelijks leven als in de acceptatie van online shops.
3. De kracht van vertrouwen en transparantie
Om in Duitsland succesvol te zijn, moet je betrouwbaarheid uitstralen. Betaalmethodes zoals PayPal, Creditcard, Klarna en SEPA-overboekingen genieten veel vertrouwen en moeten duidelijk beschikbaar zijn. Daarnaast helpt het om processen en veiligheidsmaatregelen helder uit te leggen. Transparantie verlaagt drempels, communiceer gewoon duidelijk en op de juiste momenten.
4. De culturele band met contant geld
Contant betalen is diep geworteld in de Duitse cultuur en staat symbool voor controle en veiligheid. Zelfs in steden accepteren veel winkels geen kaartbetalingen. Zonder contant geld naar de bakker gaan? Dat leidt vaak tot verbaasde blikken. Als ik in Duitsland ben, zorg ik altijd dat ik contant geld bij me heb.
Digitalisering vraagt geduld en begrip
Duitsland verandert, maar minder snel dan andere landen. Succes in deze markt vraagt om geduld, inlevingsvermogen en duidelijke communicatie. Vertrouwen, veiligheid en transparantie zijn essentieel om digitale innovaties te omarmen en weerstand te verminderen.
Als native Duitse E-commerce en online marketing professional help ik Nederlandse ondernemers om hun Duitse webshops naar een hoger niveau te tillen. Ook hulp nodig? Kijk dan hier hoe we samen kunnen werken of boek direct een kennismaking.