Hoe bereken je de ROI van webshop lokalisatie?

Een webshop audit biedt waardevolle inzichten, maar het meten van de opbrengsten bij het lokaliseren van jouw webshop is net zo cruciaal. Het is niet alleen een kwestie van tijd, maar ook financiële middelen. Hoe kun je er dan zeker van zijn dat de investering in webshop lokalisatie zichzelf terugbetaalt? Hier zijn een aantal punten hoe je dit wel kan meten”

 

1. Gestegen sales na de webshop lokalisatie

Het spreekt voor zich: na de aanpassingen aan jouw webshop om beter aan te sluiten aan de lokale markt, verwacht je een boost in verkoopcijfers. Maar wees voorzichtig, houd rekening met seizoensinvloeden en de impact van nieuwe productlanceringen. Om een duidelijk beeld te krijgen, vergelijk de cijfers liever Year-over-Year (YoY) in plaats van alleen Month-over-Month (MoM).

 

2. SEO-Rankings van nieuwe toegevoegde keywords

Een belangrijk aspect is het monitoren van de SEO-rankings van (nieuw) toegevoegde keywords. Gebruik daarvoor een SEO-tool en meet dit regelmatig om de impact van lokalisatie op de vindbaarheid van je webshop te begrijpen.

 

Ben je bezig met een webshop lokalisatie? Vergeet dan niet van tevoren te bedenken wat je graag zou willen meten. Zet hier een duidelijke meetstrategie op.

 

3. Meer traffic en omzet via aangepaste online kanalen
Heb je bijvoorbeeld veel aangepast aan jouw ads teksten of aan jouw social media strategie: meet de prestaties van alle aangepaste kanalen afzonderlijk en vergelijk YoY en MoM om inzicht te krijgen in welke kanalen het meest profiteren van lokalisatie. Natuurlijk spelen ook hier de seizoenen mee, maar bij aangepaste ad teksten zou je heel snel een stijging in click, traffic en sales moeten zien.

 

4. Extra traffic en omzet van nieuwe online kanalen
Implementeer je een nieuw online marketingkanaal, zoals bijvoorbeeld affiliate marketing in Duitsland? Houd dan maandelijks de extra traffic bij en observeer hoe dit nieuwe kanaal zich ontwikkelt in termen van zowel verkeer als omzet. Natuurlijk heeft elk kanaal een opstartperiode, maar zodra het nieuwe kanaal staat neem je dit mee in jouw metingen.

 

5. Vergroot marktaandeel
Is er een stijging in jouw marktaandeel dankzij de aangepaste webshop? Als je concurrentie terrein verliest, ben je op de goede weg.

 

6. Paginaweergaven
Vergelijk paginaweergaven voor en na lokalisatie. Door maandelijks alle cijfers bij te houden, zul je waarschijnlijk een significante stijging opmerken.

 

7. Gestegen conversiepercentage
Zelfde verkeer, maar meer verkoop? Dat wijst op een gestegen conversiepercentage. Dit is natuurlijk waar je op hoopt. Je hebt als het goed is de CTA’s, USP’s en wellicht ook de customer journey onder handen genomen. De conversiepercentage is een effectieve KPI om de impact van jouw inspanningen snel te meten. Bekijk dit elke maand en houd het bij, dan krijg je ook gelijk een gevoel voor de seizoensgebondenheid van jouw product op de Duitse markt.

 

8. Meer engagement op social media
Ook in Duitsland zijn sociale media platforms zoals Instagram en Facebook populair. Volg de cijfers maandelijks om te meten of de lokalisatie leidt tot meer betrokkenheid op Instagram, Facebook, TikTok en Snapchat.

 

9. Minder klantenservice
Een goed gelokaliseerde webshop met uitgebreide informatie in het Duits resulteert waarschijnlijk in minder klantenservice vragen. Volg de data voor en na lokalisatie om dit verschil duidelijk te zien. Bied je uitgebreide en aangepaste FAQ’s, heb je een chat(bot) toegevoegd en de handleidingen die wellicht bij jouw product horen vertaald en uitgebreid, dan zou je dit moeten zien bij jouw klantenservice.

Na de implementatie van alle verbeteringen om jouw webshop beter te laten aansluiten aan de Duitse markt, begin je met het monitoren van omzet- en marktgegevens. Vergelijk deze met oude data en de voorspellingen voor de komende periode.

 

Heb je hulp nodig met je Duitse webshop? Met mijn ervaring in e-commerce, SEO, copywriting en affiliate marketing ondersteun ik Nederlandse MKB’ers en agencies bij het optimaliseren van Duitse webshops via een grondige webshop audit en hands-on samenwerking.

 


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *